E Verbonden partijen
Algemeen
Per 1 juli 2022 is de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) gewijzigd. Het doel van deze wijziging is vooral het versterken van de invloed van de gemeenteraden op de GR-en. Een aantal van deze wijzigingen trad op 1 juli 2022 direct in werking, een ander deel moest binnen twee jaar geïmplementeerd worden in alle gemeenschappelijke regelingen. Op 1 juli 2024 zijn alle wijzigingen in de overeenkomsten in werking getreden.
Naam verbonden partij | Progr. | Belang begin jaar/ bijdrage 2024 | Wijziging Belang in verslagjaar | Eigen Vermogen begin jaar 2024 | Eigen Vermogen einde jaar 2024 | Vreemd Vermogen begin jaar 2024 | Vreemd Vermogen einde jaar 2024 | Resultaat 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
BsGW | AD | € 247.000 | - € 2.8 mln | € 5.2 mln | € 3.6 mln | € 3.2 mln | € 3.7 mln | |
Veiligheidsregio Limburg Noord | div. | € 1.642.445 | € 8 mln | € 11.3 mln | € 4.4 mln | € 3.3 mln | € 3.7 mln | |
WAA | 2 | € 15.028 | € 3.4 mln | € 3,5 mln | € 300.000 | € 150.000 | € 316.000 | |
MGR Sociaal Domein Limburg Noord | 2 | € 96.499 | € 275.000 | € 270.000 | € 14.3 mln | €.10.7 mln | € 355.000 | |
Omnibuzz | 2 | € 228.529 | € 3 mln | € 1.4 mln | € 2.2 mln | € 2.3 mln | € 631.000 | |
Grenspark Maas-Swalm-Nette | 1 | € 1.378 | - € 37.000 | - € 40.000 | € 138.000 | € 187.000 | - € 3.341 | |
Maasveren | 1 | € 0 | € 2 mln | € 2.1 mln | € 0 | € 0 | - € 230.776 | |
Regionale Uitvoeringsdienst | 3 | € 37.585 | € 721.000 | € 1 mln | € 1.6 mln | € 2 mln | € 322.000 | |
Reinigingsdienst Maasland* | € 0 | € 2.3 mln | € 3.6 mln | € 5.2 mln | € 5.5 mln | - € 56.000 | ||
Vennootschappen en Coöperaties | ||||||||
BNG Bank | AD | 66.300 aandelen | € 4.700 mln | € 4.800 mln | € 111.000 mln | € 123.000 mln | € 294 mln | |
Enexis Holding N.V. | AD | 180.900 aandelen | € 5.300 mln | € 5.500 mln | € 5.100 mln | € 5.900 mln | € 254 mln | |
CSV Amsterdam B.V. | AD | 2.17 aandelen | € 84.000 | € 8.6 mln | € 0 | € 0 | € 8.1 mln | |
Publiek belang electriciteitsproductie B.V.** | AD | 2.417 aandelen | NVT | NVT | NVT | NVT | NVT | |
NV Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) | AD | 5 aandelen | € 205 mln | € 216 mln | € 300 mln | € 315 mln | € 11.5 mln | |
Overige verbonden partijen | ||||||||
Ons WCL***(*) | 3 | € 40.000 | € 382.000 | € 271.000 | € 227.000 | € 32.000 | € 110.000 | |
Bodemzorg Limburg | 3 | € 9 mln | € 11 mln | € 28.9 mln | € 29.7 mln | € 2.1 mln | ||
Euregio Rijn Maas Noord**** | 1 | € 8.000 | € 377.000 | € 367.000 | € 665.000 | € 560.000 | € 10.500 |
In deze tabel hebben we de bedragen uit de jaarrekening 2024 opgenomen. Indien de jaarrekening 2024 niet beschikbaar is, nemen we de bedragen uit de jaarrekening 2023 op.
* De gemeente Beesel is in 2025 toegetreden tot de Reinigingsdienst Maasland. Daarom is er geen bijdrage over 2024 verschuldigd.
** Publiek belang electriciteitsproductie B.V. is ontbonden en de vereffening is afgerond op 26-09-2024.
*** Ons WCL, uitgetreden per 1 januari 2026.
**** Bij Ons WCL en Euregio Maas Rijn Noord zijn de cijfers uit de jaarrekening 2023 gebruikt.
Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en waterschappen (BsGW)
Visie
BSGW dient op adequate en doelmatige wijze de heffing en inning van de gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, OZB, honden- en toeristenbelasting) te verzorgen namens de gemeente Beesel.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
BSGW behartigt als uitvoeringsorganisatie van de deelnemende gemeenten en waterschappen de zorg voor het volledig, tijdig, rechtmatig, juist en doelmatig heffen en innen van de lokale belastingen. BSGW werkt daarbij tegen de laagst mogelijke kosten, uitgaande van de beste prijs/prestatie verhouding gekoppeld aan een optimaal niveau van dienstverlening.
Uit efficiencyoogpunt is het heffen en innen van lokale belastingen via BSGW voordeliger dan het zelf uitvoeren van die taken.
Risico's
Voor informatie over de risico’s verwijzen we naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Veiligheidsregio Limburg-Noord
Visie
Samenwerken waar dit meerwaarde heeft waarbij wordt deelgenomen aan gemeenschappelijke regelingen. Strategisch wordt dit niet alleen bekeken vanuit de voordelen die het oplevert voor de eigen inwoners, maar ook vanuit de bijdrage die de gemeente kan leveren voor de burgers in de regio.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
De Veiligheidsregio Limburg-Noord geeft vorm en inhoud aan intergemeentelijke samenwerking op de schaal van Noord- en Midden-Limburg en heeft tot doel:
I. De behartiging van de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen op het gebied van:
- a) de brandweerzorg;
- b) de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;
- c) de rampenbestrijding en crisisbeheersing;
- d) het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
- e) het bevorderen van een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio.
II. De behartiging van die taken die door de wet- en regelgeving aan gemeenten zijn toegekend op het gebied van collectieve preventie volksgezondheid en maatschappelijke zorg en waarvoor samenwerking tussen gemeenten op de schaal van de regio uit het oogpunt van verhoging van efficiency en effectiviteit wordt vereist.
Risico's
Voor informatie over de risico’s verwijzen we naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Werkvoorzieningschap Aanvullende Arbeid (WAA)
Visie
WAA heeft als beleidsvisie dat zij voor alle personen in de regio die zijn aangewezen op de WSW, passende arbeid wil realiseren in een zoveel als mogelijke reguliere arbeidsomgeving.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
De doelstelling van het WAA is het - voor en namens de deelnemende gemeenten- als gemeenschappelijke regeling uitvoering geven aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet sociale werkvoorziening (WSW) in de regio Venlo tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
Het WAA voert de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) uit in opdracht van de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. De organisatie WAA en RSW zijn met ingang van 2004 in twee delen geknipt en ondergebracht in een publiekrechtelijke organisatie (WAA Gemeenschappelijke regeling) en een private uitvoeringsorganisatie (WAA groep NV). Het WAA is 100% aandeelhouder van de WAA groep NV. De gemeente wordt in het bestuur van het werkvoorzieningschap vertegenwoordigd door een lid van ons college.
Risico's
De financiële resultaten van het werkvoorzieningschap zijn voor rekening en risico van de deelnemende gemeenten. Voor meer informatie verwijzen we naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR)
Visie
De MGR verbindt kennis binnen het sociaal domein Limburg-Noord. Dit doen ze door transparant en integer samen te werken met deelnemende gemeenten. Iedere gemeente profiteert van de overkoepelende MGR expertise. We bieden door gezamenlijke inkoop, leveranciersmanagement en informatiemanagement voor de deelnemende gemeenten schaalvoordelen. Tevens is de MGR in staat om optimalisatie van bedrijfsprocessen te realiseren. Hiermee benutten gemeenten structureel de voordelen van samenwerking in het sociaal domein. De MGR werkt samen met alle ketenpartners om praktijk en kennis met elkaar te verbinden.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
De MGR SDLN is per 1 november 2014 opgericht door de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray. De MGR is een samenwerkingsverband dat uitsluitend gericht is op uitvoerende taken, taken die onder de zeggenschap van colleges vallen. De gemeenteraad heeft geen besluitvormingsbevoegdheid. Hij mag deelname alleen weigeren als de regeling in strijd is met de wetgeving of het algemeen belang. De MGR SDLN kent op dit moment twee modules.
Module 1 is het Regionaal Bureau Opdrachtgeven (RBO). Deze werkorganisatie is gericht op het gezamenlijk aanbesteden en inkopen van diensten met betrekking tot de gedecentraliseerde taken in het sociale domein. Aan deze module nemen de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray deel.
Per 1 januari 2022 is er een tweede module bijgekomen. Module 2 richt zich op de regionale taken Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie (BW, MO, B&P). Aan module 2 nemen behalve Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray ook de Midden-Limburgse gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert deel.
Risico's
De MGR SDLN brengt de totale kosten in rekening bij de deelnemende gemeenten. De gemeentelijke bijdrage wordt hierbij verdeeld op basis van inwoneraantallen per 1-1 van het jaar t-1. Voor meer informatie verwijzen we naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Omnibuzz
Visie
Doelgroepenvervoer zorgt dat klanten (ook degene die daarbij ondersteuning nodig hebben) optimaal vervoerd worden en daardoor deel kunnen blijven nemen aan maatschappelijke activiteiten. Het efficiënter organiseren van vervoer zorgt verder ervoor dat het vervoer binnen de gemeentelijke begroting mogelijk blijft.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Gemeenten zijn per 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het brede doelgroepenvervoer waaronder WMO vervoer, leerlingenvervoer en vervoer in het kader van dagbesteding en –opvang en jeugdwet). Per 1 april 2016 zijn we toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Hieraan nemen 32 Limburgse gemeenten deel.
De GR Omnibuzz voert het doelgroepenvervoer voor de gemeente Beesel uit.
Risico's
De uitvoeringskosten van het vervoer (directe kosten) komen voor het werkelijke gebruik voor rekening van de betreffende gemeente. De regiekosten, de indirecte kosten (personeel en beheer), worden voor de helft verdeeld over het aantal inwoners per gemeente en voor de helft naar rato van het aantal pashouders per gemeente. Voor meer informatie verwijzen we naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Regionale Uitvoerings Dienst
Visie
De gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is een innovatieve, slagvaardige en efficiënte organisatie, die bijdraagt aan de verbetering van de kwaliteit, gezondheid en veiligheid van de leefomgeving en aan de verbetering van de dienstverlening aan burgers en bedrijven. De dienstverlening wordt o.a. verbeterd door:
1. Een ‘level playing field’ (gelijke benadering en behandeling onder de GR RUD LN);
2. Minder toezichtlasten door efficiënte en innovatieve toezichtmethoden.
De GR RUD LN is een flexibele organisatie die zich verhoudt tot de ontwikkelingen in de omgeving.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Volgens de verplichtingen van de Rijksoverheid moeten we minimaal de basistaken (complexe milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) via de GR RUD LN uitvoeren. Wij voeren alle VTH taken uit via de GR RUD LN. Het doel van samenwerking via de GR RUD LN is om enerzijds te kunnen voldoen aan de landelijke kwaliteitscriteria en anderzijds om efficiënter en goedkoper onze taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te kunnen uitvoeren. Wij blijven zelf bevoegd gezag. De zorg voor de uitvoering gebeurt door de GR RUD LN. De bestuurlijke verantwoordelijkheid blijft bij ons.
Risico's
Voor informatie over de risico’s verwijzen we naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Reinigingsdienst Maasland
Visie
RD Maasland is een regionaal afvalinzamelbedrijf dat op 14 januari 1963 is opgericht door de voormalige gemeenten Heel, Horn en Beegden.
Inmiddels zijn de gemeenten Leudal, Echt – Susteren, Roerdalen, Maasgouw en Horst aan de Maas deelnemer in deze gemeenschappelijke regeling.
Vanaf 2025 is de gemeente Beesel ook deelnemer.
Daarnaast voert RD Maasland diensten uit in opdracht van particulieren en bedrijven.
RD Maasland wil zich met haar activiteiten onderscheiden van andere op de markt opererende afvalinzamelingsbedrijven door:
- Op maatschappelijk verantwoorde (MVO) en doelmatige wijze zorg te dragen voor een duurzame verwijdering en nuttige toepassing van huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen;
- Een verbreding van het takenpakket op het gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte;
- Actief en soepel in te spelen op nieuwe vragen vanuit de lokale overheid op het gebied van arbeidsparticipatie;
- De uitvoering van de taken te realiseren tegen de laagst mogelijke kosten;
- Bij te dragen aan educatie en voorlichting op scholen;
- Samen te werken met aan gemeenten verbonden partijen, waaronder SW-bedrijven;
- Voor de inwoners van haar verzorgingsgebied herkenbaar te zijn als een bedrijf dat zich inzet voor een schone leefomgeving en een hoge klanttevredenheid.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Het vervullen van de zorgplicht van de lokale overheid ten aanzien van de inzameling van huishoudelijk afval en het vegen van straten en pleinen tegen de laagst mogelijke kosten met de meest optimale service. Daarnaast het exploiteren van milieuparken in het kader van flankerend beleid op het gebied van huisvuilinzameling als gevolg van de gekozen methodiek volume/frequentie.
Risico's
De markt van afvalstromen fluctueert sterk en kan een grote impact hebben op het financiële resultaat van Maasland en het daarmee samenhangende tarief afvalstoffenheffing (o.b.v. 100% kostendekkende tariefstelling). Overige majeure risico’s: Dienstenpakket Programma 2 (vegen en kolkenzuigen) is relatief duur, uitbreiding noodzakelijk, extra (financiële) inspanning benodigd om VANG-doelstellingen te halen, leeftijdsopbouw personeel, kwetsbaarheid (digitaal) archief, externe kostenstijgingen en inflatie.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette
Visie
Het openbaar lichaam heeft tot doel de gezamenlijke belangen in grensoverschrijdende zin te behartigen, waarbij de meerwaarde van de grensoverschrijdende samenwerking gericht is op het behoud en de ontwikkeling van het natuurlijk landschap, de schoonheid, de wezenskenmerken en de verzorging en ordening daarvan, met inachtneming van belangen van economische, culturele en sociale aard.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van recreatie en toerisme.
Risico's
Het risico blijft beperkt tot de jaarlijkse bijdrage. Er zijn verder geen risico’s bekend.
GR Maasveren
Visie
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
De veerdiensten zijn van oudsher onderdeel van het Noord-Limburgse wegennet.
De Maasveren kennen een tweeledig gebruik:
- het regionale verkeer door de bewoners van de regio zelf, woon-werkverkeer, woon-schoolverkeer, sociaal maatschappelijk verkeer en overig economisch verkeer met in het bijzonder landbouwverkeer;
- toeristisch-recreatief verkeer, zowel een belangrijk als attractief onderdeel van fietsroutes (alle veerdiensten zijn onderdeel van het regionaal fietsroutenetwerk), als ook voor het autoverkeer, wandelaars en motoren.
Risico's
Voor informatie over de risico’s verwijzen we naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Vennootschappen en Coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Visie
De BNG is een verbonden partij waarin de gemeente een financieel belang heeft als aandeelhouder.
Het dividend zetten we in de begroting als structureel dekkingsmiddel in. Het financiële belang voor de gemeente is dus aanzienlijk. De aandelen zijn niet verhandelbaar en ook niet beursgenoteerd.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
De NV Bank Nederlands Gemeenten (BNG) is de bank van en voor de overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die de gemeente bezit.
Risico's
Er zijn geen verdere risico’s bekend.
Enexis Holding NV
Visie
Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 mln. klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 mln. klanten voor elektriciteit. De taak van netbeheerder is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. De gemeente heeft een financieel belang als aandeelhouder. Het dividend hebben we in de begroting opgenomen als structureel dekkingsmiddel. Het financiële belang voor de gemeente is dus aanzienlijk. De aandelen zijn niet verhandelbaar en ook niet beursgenoteerd.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
De vennootschap heeft ten doel:
1. Het sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
2. Iedereen altijd toegang bieden tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten.
3. Klanten weten wat ze aan ons hebben.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Risico's
De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Gezien de huidige economische situatie zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker. Er zijn geen verdere risico's bekend.
CSV Amsterdam BV (voorheen: Claim Staat Vennootschap BV)
Visie
CSV Amsterdam B.V.is een verbonden partij waarin de gemeente een financieel belang heeft als aandeelhouder. De aandelen zijn niet verhandelbaar en ook niet beursgenoteerd.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a) namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON);
b) namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”);
c) het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort.
Risico's
CSV Amsterdam zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid BV (vennootschap onder Attero Holding BV), in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele vroegtijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door ene mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid van de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterende werkkapitaal van de vennootschap.
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (PBE)
Visie
Ondanks dat het General Escrowfonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”)
PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid
Risico's
Er is geen risico meer omdat de PBE in 2024 is ontbonden.
NV Waterleidingmaatschappij Limburg (WML)
Visie
De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk. WML stelt de openbare watervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
WML voorziet in de behoefte aan drinkwater in Limburg door winning, zuivering en distributie. De N.V. WML is de drinkwaterproducent en -leverancier voor de gehele Provincie Limburg.
Risico's
Er zijn geen risico’s bekend.
Overige Verbonden Partijen
Stichting Waardevol Cultuurlandschap Midden-Limburg (Ons WCL)
Visie
In 2024 is onderzocht of, en zo ja, welke samenwerkingsvorm, wenselijk of noodzakelijk is voor Midden-Limburg Oost. Gelijktijdig is gewerkt aan een nieuwe organisatiestructuur voor het Nationaal Park de Meinweg, samenwerking Limburgse Maasterrassen. In mei 2025 is besloten om per 1 januari 2026, uit te treden uit de Stichting Ons Waardevol Cultuurlandschap Midden-Limburg (Ons WCL).
Ons WCL is opgericht d.d. 28 november 1994. Het werkgebied van de Stichting veranderd door het uittreden en zal blijven bestaan voor de gemeenten: Echt-Susteren, Maasgouw, Roerdalen en Roermond.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Instandhouding waardevolle landschapselementen.
Risico's
Vanaf 2026 is gemeente Beesel geen deelnemer meer van Ons WCL en zal er geen jaarlijkse bijdrage meer betaald worden. Hierdoor zullen er geen risico’s meer zijn.
Nazorg Limburg / Bodemzorg Limburg
Visie
Nazorg Limburg B.V. / Bodemzorg Limburg (verder Nazorg Limburg B.V.) is een verbonden partij waarin de gemeente een financieel belang heeft als aandeelhouder. De aandelen zijn niet verhandelbaar en niet beursgenoteerd.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Alle gemeenten in Limburg zijn aandeelhouder van Nazorg Limburg B.V.. De activiteiten van Nazorg Limburg B.V. bestaan uit het verzorgen van de nazorgactiviteiten van een aantal gesloten voormalige stortplaatsen in de Provincie Limburg. De aandeelhouders betalen 10 jaar lang in de periode 2012–2022 jaarlijks een vrijwillige solidariteitsheffing van € 0,25 per inwoner. De vrijwillige solidariteitsheffing van de gemeenten wordt door Nazorg Limburg B.V. belegd. Op deze wijze wordt door Nazorg Limburg B.V. een doelvermogen opgebouwd. Dit doelvermogen wordt vervolgens door Nazorg Limburg B.V. ingezet om de nazorgactiviteiten van gesloten voormalige stortplaatsen, die in beheer zijn bij Nazorg Limburg B.V., te kunnen verzorgen.
Risico's
Het risico blijft beperkt tot de jaarlijkse solidariteitsheffing. Er zijn verder geen risico’s bekend.
Euregio Rijn Maas Noord
Visie
De Euregio Rijn Maas Noord beoogt de grensoverschrijdende samenwerking op diverse terreinen aan te jagen door het verbinden van partijen, het voeren van een gemeenschappelijke lobby, de loketfunctie en programmamanagement voor INTERREG A, en het eventueel zelf uitvoeren van eigen INTERREG projecten.
De euregiovisie vormt de inhoudelijke basis, met als hoofddoel het 'verminderen van grensbarrières voor leven, werken, ondernemen en studeren en de identiteit van het gebied als samenhangende regio te versterken'.
Het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, faciliteren en stimuleren van maatschappelijk initiatief.
Risico's
Er zijn geen risico's bekend.