G Lokale heffingen
Deze paragraaf bevat informatie over de kaders en de tarieven van de lokale heffingen voor de begrotingsperiode.
Hoogte van onze gemeentelijke belastingen
In onze begroting hebben we per programma onze doelen opgenomen. Vanuit deze doelen bekijken we welke voorzieningen en ontwikkelingen nodig zijn en hoe we deze op het gewenste niveau kunnen houden. Een verhoging van de gemeentelijke belastingen kan daarbij een optie zijn, maar is nooit een doel op zich.
Kwijtschelding
Inwoners van de gemeente kunnen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen aanvragen als ze onvoldoende inkomsten of vermogen hebben. Deze kwijtschelding verlenen we alleen voor de onroerende zaakbelasting, het vastrecht van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De regels met betrekking tot kwijtschelding hebben we opgenomen in ons invorderingsbeleid en bijbehorende kwijtscheldingsregeling.
BsGW
De Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) verzorgt de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de wet WOZ. BsGW is daarmee een uitvoeringsorgaan. De gemeente is en blijft zelf verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van gemeentelijke belastingen. Jaarlijks stelt de raad de gewijzigde belastingverordeningen vast voor het daaropvolgende begrotingsjaar.
Gemeentelijke belastingen en heffingen
Onze gemeente kent een aantal lokale belastingen en heffingen, te weten:
• Onroerende Zaak Belasting;
• Reinigingsheffing;
• Rioolheffing;
• Hondenbelasting;
• Toeristenbelasting;
Daarnaast heffen we leges voor een aantal van onze producten en diensten zoals paspoorten, bouwleges en lijkbezorgingsrechten.
Onroerende Zaak Belasting (OZB)
Zoals we in de begroting 2024 hebben opgenomen, verhogen we de ozb jaarlijks met 3%. Voor de voorliggende meerjarenraming voeren we geen aanvullende verhoging door.
De definitieve OZB-tarieven worden in december tijdens de raadsvergadering vastgesteld op basis van de meest actuele WOZ-waarden.
Reinigingsheffing / Afvalstoffenheffing
In 2025 bedroeg het tarief € 171 voor het vastrecht. Als gevolg van diverse ontwikkelingen en bijbehorende prijsstijgingen is met ingang van 2026 een jaarlijkse verhoging van het tarief met € 12,50 benodigd.
Daarnaast worden de tarieven voor de ledigingen GFT (ongewijzigd sinds 2018) en ledigingen restafval (ongewijzigd sinds 2021) verhoogd om op die manier kostendekkend te zijn. Hiermee houden we de Egalisatievoorziening Afval op peil.
Tabel variabele tarieven afvalstoffen
bedragen x € 1
Rioolheffing Tabel ontwikkeling rioolheffing
Hondenbelasting bedragen x € 1
Toeristenbelasting bedragen x € 1
Belastingdruk
De gemiddelde belastingdruk in de provincie Limburg in 2025 is € 948. Beesel blijft ondanks de stijging in 2026 ruim onder de gemiddelde provinciale belastingdruk van 2025. Hiermee verwachten wij ook in 2026 een van de gemeenten te zijn met de laagste belastingdruk in Limburg. Toelichting kostendekkendheid leges en lokale heffingen Bij deze berekening hebben we onderscheid gemaakt in directe en indirecte kosten. De manier waarop we deze indirecte kosten toerekenen, hebben we opgenomen in de financiële verordening. 1. Leges
Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet
Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2
2. Lijkbezorging
3. Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
4. Rioolheffing
|
---|