Doel 3.3: | We willen een klimaatbestendige, toegankelijke, goed bereikbare, groene, schone en veilige fysieke leefruimte van hoge kwaliteit |
---|
x € 1.000 | Saldo Baten minus Lasten | |
---|---|---|
Saldo begroting 2026 | -4.575 |
Subdoel 3.3.1: We richten in en onderhouden onze openbare ruimte doelmatig en klimaatbestendig | |
---|---|
Met een doelmatige en klimaatbestendige inrichting van onze openbare ruimte zorgen we voor een goede woon- en werkomgeving en houden we rekening met de gevolgen van klimaatverandering. | |
Informatiebeheer | |
In lijn met onze cloudstrategie gaan we het "beheer programma openbare ruimte" naar de cloud brengen. Hierdoor zijn we van minder partijen afhankelijk en hoeven we niet meer te investeren in on-premise hardware. | |
Landschappelijke waardenkaart | |
We gaan aan de slag met het actualiseren en uitbreiden van de bestaande, beschikbare geoinformatie en verwerken deze in onze digitale informatievoorziening. Daarnaast wordt de herwaardering van de monumenten gelijktijdig opgepakt met het opstellen van het Omgevingsplan. | |
Riolering - uitvoering GRP | |
In 2026 gaan we het vrijvervalriool rondom de Parklaan in Reuver reinigen en inspecteren. Alle kolken worden regulier gereinigd. Het preventieve en correctieve onderhoud van de gemalen hebben we vanaf 2026 volledig uitbesteed. We willen één of meerdere bestekken op de markt zetten om de noodzakelijke maatregelen uit te laten voeren die voortkomen uit de beoordeling van de inspectiebeelden van de afgelopen 3 jaar. We gaan aan de hand van data uit de preventieve onderhoudsronde van de minigemalen starten met het geclusterd reviseren van de minigemalen. We willen gebieden aanwijzen voor hemelwaterberging en een start maken met de rioolvervangingen in de wijken Offenbeek-Noord en Vogelbuurt. | |
Activering uren | |
Voordeel € 75.000 | |
Wijziging financiering groot onderhoud wegen | |
Voordeel € 476.000 Vrijval voorziening Onderhoud wegen | |
Subdoel 3.3.2: Ter waarborging van een veilige en kwalitatieve leefomgeving maken we beleidsvisies en plannen, hebben we een omgevingsvergunningstelsel en voeren we toezicht en handhaving op basis van een integrale belangenafweging | |
We zetten onze instrumenten op het gebied van beleidsvorming, vergunningverlening, toezicht en handhaving in ten behoeve van een veilige en kwalitatieve leefomgeving. Afwegingen hierin maken we op basis van een integrale belangenafweging. | |
Bouwleges | |
Voordeel € 50.000 | |
Omgevingsvisie | |
In de omgevingsvisie leggen wij onze ambities en doelen voor de fysieke leefomgeving vast voor de lange termijn. In deze visie staat ook welke ontwikkelingen wel of niet gewenst zijn. Bij het opstellen van de omgevingsvisie betrekken we een breed speelveld aan stakeholders, waaronder de gemeenteraad. Actuele beleidsdocumenten zoals de woonzorgvisie, de economische visie en het mobiliteitsplan gebruiken we als bouwsteen bij het opstellen van de omgevingsvisie. De toekomstvisie wordt daarnaast vertaald in de omgevingsvisie. Door de grote reikwijdte, het aantal stakeholders en de verschillende belangen is er sprake van een complex en intensief traject. Om overzicht aan te brengen en geleidelijk toe te werken naar keuzes, werken we met een aantal deelprocessen en deelproducten. Zo is in mei 2025 de Atlas Beesel 2050 vastgesteld. Hierin is de huidige situatie beschreven en zijn kernopgaven geformuleerd. Aansluitend is gestart met het maken van het koersdocument. Dit wordt in december 2025 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. In 2026 werken we aan een ontwerp omgevingsvisie en werken we toe naar besluitvorming over de definitieve omgevingsvisie. | |
Omgevingsplan | |
In het omgevingsplan staan de regels voor de fysieke leefomgeving. Per gemeente wordt er één omgevingsplan gemaakt. Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn de bestemmingsplannen samen met een aantal voormalige Rijksregels een tijdelijk omgevingsplan geworden. Gemeenten moeten dit plan vóór 1 januari 2032 omzetten naar een integraal omgevingsplan. Dit is een omvangrijk, meerjarig proces. Daarnaast ligt de eerste prioriteit bij het kunnen publiceren van omgevingsplanwijzigingen voor nieuwe initiatieven volgens de nieuwe eisen. Een interne projectgroep is gestart met dit majeure proces. Door middel van oefenen en pilots krijgen we meer inzicht in de totale opgave. In 2026 voorzien we geen nieuwe Rijksmiddelen voor de implementatie. De in 2025 resterende middelen zullen we uiteindelijk doorschuiven naar 2026. Welke middelen meerjarig benodigd zijn voor de implementatie werken we uit in 2026. | |
RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Limburg Noord | |
Via het landelijk Interbestuurlijk Programma Versterking VTHstelsel (IBP VTH) zijn er in 2023 robuustheidscriteria opgesteld. Deze criteria staan voor de absolute ondergrens van organisatorische randvoorwaarden waaraan omgevingsdiensten moeten voldoen om VTH-taken professioneel (deskundig, consistent en daadkrachtig) uit te kunnen blijven voeren. Het Algemeen Bestuur (AB) van de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) heeft een bedrijfsplan vastgesteld om de huidige RUD LN om te vormen naar een robuuste omgevingsdienst die alle milieugerelateerde taken van 15 gemeenten in Noord- en Midden Limburg en de provincie gaat uitvoeren. Dit bedrijfsplan beschrijft op hoofdlijnen op welke wijze vanaf 1 april 2026 gestart wordt met de nieuwe Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg (ODNML). De transformatie naar de ODNML per 1 april 2026 kent 3 fasen en vereist een wijziging van de huidige gemeenschappelijke regeling (GR) RUD LN. In de GR wordt het uniforme takenpakket dat door de deelnemers wordt ingebracht en de financieringssystematiek vastgelegd. In het bedrijfsplan zien we de verdeelsleutel en de te verwachten bijdrage voor gemeente Beesel. De bijdrage is afgeleid van de voorlopige begroting van de ODNML. De 1e fase (richten) om te komen tot een robuuste omgevingsdienst is afgerond met het bedrijfsplan en de voorlopige begroting. | |
Subdoel 3.3.3: Groen: we richten plekken in met belevingswaarde, die uitnodigen tot ontmoeten, bewegen, sociale verbondenheid, verblijven en recreëren | |
Bestaande groenplekken kunnen vaak meerwaarde voor de buurt krijgen door meerdere functies aan de locatie te koppelen. Vaak zijn beperkte ingrepen al genoeg. We sluiten aan bij groenrenovaties, bewonerswensen of wensen vanuit recreatie en beleving. Nieuwe plekken kunnen we realiseren binnen de integrale wijkaanpakken of specifiek bij participatieverzoeken van bewoners. Bij de inrichting van deze plekken spelen we in op klimaatadaptatie. In 2026 realiseren wij rustplekken langs de Drakenroute. Op deze plekken gaan beleving, natuur en ontmoeting samenkomen. Verder planten we bomen om schaduw-rustplekken in de bebouwde kom te realiseren. Hiermee gaan we hittestress tegen en verbeteren we de leefbaarheid in de buurt. | |
Extra groenonderhoud | |
Nadeel € 50.000 | |
Subdoel 3.3.4: Mobiliteit: Beesel is bereikbaar op een veilige en duurzame manier | |
We zetten ons in om ervoor zorg te dragen dat onze inwoners, bezoekers en goederen zich op een duurzame/schone, slimme en veilige manier te kunnen verplaatsen. In het mobiliteitsplan dat in 2025 is vastgesteld is richting gegeven aan bovenstaand subdoel. | |
Vervolg Mobiliteitsplan | |
Doorlopend geven we uitvoering aan het mobiliteitsplan, bijvoorbeeld door:
Bij Trendsportal in de regio worden ook projecten uitgevoerd die bijdragen aan de mobiliteit in onze gemeente. Daarbij wordt met name ingezet op gedragsverandering bij inwoners, maar ook in de logistieke sector. Denk bijvoorbeeld aan campagnes om het autogebruik richting scholen te verminderen, mensen bewust te maken van verkeersgedrag in de wijk en de Kommee campagne gericht op ouderen. Met de werkgeversaanpak worden werkgevers ondersteund om verplaatsingen van werknemers te verduurzamen. Daarnaast staan in 2026 fysieke maatregelen op de planning die we uitvoeren met inzet van SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) subsidie en die gericht zijn op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Tot slot geven we uitvoering aan het actiepunt uit het mobiliteitsplan om onderzoek te doen naar het parkeren in onze gemeente. De eerste actie is het uitvoeren van een parkeeronderzoek om data te verzamelen over het parkeergebruik in en rond het centrum van Reuver. Vervolgens bepalen we hoe we met het parkeren in de toekomst willen omgaan en welke parkeernormen we gaan toepassen. | |
Groene Loper | |
Met het project De Groene Loper creëren we een recreatieve verbinding tussen het Brachterwald en het gebied tussen Maas en Peel. De Groene Loper stimuleert toeristisch en recreatief verkeer. Deze belangrijke route maken we meer beleefbaar, verkeersveiliger en toegankelijker, zodat deze optimaal uitnodigt voor toeristisch en recreatief verkeer. In 2024 is gestart met het opnieuw inrichten van de Keulseweg (deel viaduct A73 – Witte Stein). Binnen het project werken we samen met Brüggen aan het opwaarderen van de omgeving van de grensovergang Witte Stein. In deze omgeving verandert het zwaartepunt van het project. Op de Keulseweg lag de nadruk op de verkeersinrichting. Dit gedeelte is in 2025 afgerond. In het gebied grensovergang Witte Stein is de recreatieve beleving en omgevingskwaliteit het belangrijkst. In 2024 is met de voorbereiding gestart en hebben we gewerkt aan een nieuw ontwerp. De uiteindelijke afronding van dit ontwerp wordt eind 2025 verwacht. De uitvoering van deze werkzaamheden is gepland in 2026. | |
Subdoel 3.3.5: We voeren een eenduidig grondbeleid | |
Het grondbeleid is een middel om onze gemeentelijke doelstellingen te verwezenlijken. In de Nota | |
Nota Grondbeleid | |
Op basis van de uitgangspunten in de nota grondbeleid gebruiken we het grondbeleid om bij te dragen aan het realiseren van onze ambities. Vaststelling van de nieuwe nota grondbeleid is voorzien in 2025. In onze (woningbouw)projecten passen we vervolgens de uitgangspunten over grondbeleid en kostenverhaal toe. | |
Subdoel 3.3.6: We zorgen voor veilige wegen | |
We zorgen voor veilige wegen en fiets- en wandelpaden en voeren onderhoudsmaatregelen uit op locaties met de meeste risico’s voor de verkeersveiligheid. |