Doel 4.1: | In Beesel zijn en voelen inwoners zich veilig |
---|
x € 1.000 | Saldo Baten minus Lasten | |
---|---|---|
Saldo begroting 2026 | -1.904 |
Subdoel 4.1.1: We zetten in op preventie, bewustzijn, weerbaarheid, samenredzaamheid en zelfredzaamheid op het vlak van veiligheid | |
---|---|
Veilig zijn en veiligheid voelen kan niet door enkel repressief als overheid op te treden bij misstanden. Het is van belang om aan de voorkant onveiligheid te voorkomen. Daarvoor moet de gemeenschap bewust zijn van gevaren die er bestaan en weten hoe ze daar zelf, samen weerbaar tegen kan/kunnen zijn. Als gemeente kunnen we hier voornamelijk een faciliterende rol in pakken door de gemeenschap te informeren en te ondersteunen waar nodig. Vanuit de focus op leefbaarheid maken we werk van zichtbaarheid en benaderbaarheid buiten op straat door de inzet van Boa's. | |
Subdoel 4.1.2: We waarborgen veiligheid van (kwetsbare) inwoners | |
Sommige doelgroepen binnen onze gemeenschap zijn kwetsbaarder in relatie tot criminaliteit en onveiligheid dan anderen. Zij verdienen dan ook (extra) aandacht, zodat eenieder veilig is binnen onze gemeente. Uit het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming 0 - 100 jaar en Geweld in afhankelijksheidsrelaties wordt de regionale visie 'Samen voor veilig' ontwikkeld. In Beesel willen wij investeren in het lokale team van het sociale domein. Daarnaast gaan we aan de slag met jeugd op het gebied van jonge aanwas ondermijning, complexe casuïstiek en personen met onbegrepen bedrag. Door onze informatiepositie te verbeteren, kunnen we ook onze aanpak doorontwikkelen. Verder gaan we aan de slag met aandacht voor en bewustwording van mensenhandel, internationale werknemers, radicalisering/extremisme. We blijven trends en ontwikkeling volgen waarin we de impact van cybercrime voor onze inwoners monitoren. | |
Lokale veiligheid | |
De aanpak van de overlastgevende jongeren zetten we voort. Straatcoaches zijn een cruciaal onderdeel geworden van de integrale aanpak zoals in de kadernota reeds aangegeven. Met behulp van de straatcoaches krijgen we een goed beeld van de verschillende uitdagingen waarmee de jongeren te maken hebben. Ze maken verbinding met de jongeren, inwoners en ondernemers en dragen preventief bij aan het voorkomen van overlast. Om deze integrale aanpak voort te zetten is voor 2026 € 70.000 begroot. Mede door het stopzetten van het project buurtouders is extra inzet door straatcoaches nodig om de informatiepositie op peil te houden. | |
Samen voor Veilig | |
De visie 'Samen voor Veilig' is nog in ontwikkeling. Er is bestuurlijk nog geen besluit genomen binnen de regio. Het initiële programmaplan is opgebouwd uit 5 prioriteiten: stevige lokale teams, gefaseerd werken aan veiligheid, multidisciplinaire aanpak (MDA++), Handle with Care en kennis- en lerend netwerk. De gemeente Beesel heeft aangegeven de focus te willen leggen op de eerste 3 prioriteiten vanwege de begrote kosten. Na regionale besluitvorming wordt duidelijk welke prioriteiten gemeente Beesel oppakt en kunnen we verder met de lokale vertaling van dit programmaplan. De financiële implicaties zijn daarom nu nog niet helder. Besluitvorming en implementatie zal plaatsvinden in 2026 en verder. | |
Energiekosten | |
Voordeel € 41.000 | |
Subdoel 4.1.3: We pakken ondermijning effectief aan | |
Ondermijning is één van onze topprioriteiten in het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026. Een effectieve aanpak behelst zowel preventie als repressie en vereist samenwerking en integraliteit. De regionale samenwerking in de aanpak van ondermijning wordt voortgezet. Zo voorkomen we een waterbedeffect en profiteren we optimaal van kennis en kunde in Noord-Limburg. Verder verbeteren we, door onder andere de komst van de boa’s, onze informatiepositie zodat we nog effectiever kunnen zijn in onze ondermijningsaanpak. Op basis van de beste informatie actualiseren we ons beleid en volgen we nieuwe ontwikkelingen. Om de lokale gegevensstromen conform wet- en regelgeving te kunnen verwerken, maken we gebruik van een eigen zaaksysteem (Atlas) voor ondermijningscasuïstiek. | |
Subdoel 4.1.4: We zijn voorbereid en repressief voor rampen en crisissen | |
Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Dit hebben we binnen de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) goed georganiseerd. We houden de organisatie vakbekwaam door het opleiden, trainen en oefenen op het gebied van rampen en crisissen. Verder implementeren we ontwikkelingen binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN). | |
Veiligheidsregio Limburg-Noord Brandweerzorg & Crisisbeheersing | |
Brandweerzorg Crisisbeheersing |