Doel 2.3: | Mentale gezondheid: inwoners van Beesel hebben een goede mentale gezondheid en voelen zich gelukkig. Inwoners met psychische kwetsbaarheid kunnen meedoen in de samenleving |
---|
x € 1.000 | Saldo Baten minus Lasten | |
---|---|---|
Saldo begroting 2026 | -8.539 |
Subdoel 2.3.1: Ondersteuning eenzaamheid | |
---|---|
Gemeenten zijn op grond van de Wmo 2015 primair verantwoordelijk voor het vormgeven van een aanpak tegen eenzaamheid. De gemeente Beesel is aangesloten bij het landelijk actieprogramma Eén Tegen Eenzaamheid. Bewustwording, maatschappelijk initiatief en een lokale aanpak zijn de actielijnen uit dit programma. Door middel van een jaarlijks uitvoeringsplan bevorderen we dat inwoners zich bewust worden van het feit dat een groep inwoners zich eenzaam voelt, dit bespreekbaar maken en weten waar ze terecht kunnen met signalen van eenzaamheid. Voor mensen die ernstige eenzaamheid ervaren is er ondersteuning door het Steunpunt Eenzaamheid. Hiermee dragen we bij aan het verminderen van het aantal volwassenen in onze gemeente dat zich eenzaam voelt. | |
Subdoel 2.3.2: Mentale gezondheid: Maatwerkvoorzieningen met een focus op normaliseren en gericht op het versterken van eigen kracht en / of het netwerk van de inwoner | |
We richten ons op preventie en maatwerkvoorzieningen die bedoeld zijn voor een kleine groep inwoners met veelal ernstige psychische problematiek. Door de ernstige psychische problematiek ervaren deze inwoners meerdere problemen op verschillende leefdomeinen zoals wonen, financiën en zelfredzaamheid. De maatwerkvoorzieningen stimuleren de zelfredzaamheid en het netwerk van deze groep kwetsbare inwoners. Hierdoor krijgen zij de mogelijkheid om in de gemeenschap te wonen en mee te doen. De huidige raamovereenkomsten van maatwerkvoorzieningen sociaal domein hadden een looptijd tot en met 31 december 2025. De gemeenten van Noord-Limburg werken aan nieuwe inkoop- of verlenging van bestaande raamovereenkomsten voor maatwerkdiensten in het sociaal domein. Zowel voor de nieuwe contracten als ook voor de verlengingen moeten gemeenten zich houden aan de ‘Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) reële tarieven’. Hiervoor is een reëel tarievenonderzoek uitgevoerd. Naar aanleiding van dit onderzoek moeten de nieuwe tarieven verhoogd worden. Door deze nieuwe tarieven en indexatie is het budget voor zowel Wmo als Jeugd verhoogd ten opzichte van 2025. | |
Maatwerkvoorzieningen Wmo Begeleiding | |
Nadeel € 96.000 | |
Maatwerkvoorzieningen Jeugd- hervormingsagenda | |
Nadeel € 1.057.000 Hervormingsagenda (nadeel € 427.000 in programma 2, neutraal via het Gemeentefonds) Uit de meicirculaire Gemeentefonds 2025 is gebleken dat het ingroeipad van de hervormingsagenda wordt doorgeschoven van 2026 naar 2028. De korting op het Gemeentefonds is daarmee ook doorgeschoven naar 2028. Hierdoor ontvangen we in 2026 € 427.000 meer aan inkomsten via het Gemeentefonds. Dit voordeel hebben we verwerkt in het programma algemene dekkingsmiddelen, Gemeentefonds. De opgenomen taakstelling in Programma 2 (Samenkracht) is voor 2026 verlaagd met € 427.000. Per saldo is dit neutraal. | |
(Boven)regionale samenwerking jeugd | |
Nadeel € 206.000 | |
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang | |
Voordeel € 413.000 |