Doel 2.5: | Sociaal economische status: In Beesel zijn inwoners financieel zelfredzaam en doen naar vermogen mee in de samenleving |
---|
x € 1.000 | Saldo Baten minus Lasten | |
---|---|---|
Saldo begroting 2026 | -2.644 |
Subdoel 2.5.1: Armoede en schulden voorkomen: Voorkomen en tegengaan van armoede en schulden en het stimuleren van (financiële) zelfredzaamheid en (arbeids)participatie | |
---|---|
Uitgangspunt is dat inwoners kunnen meedoen naar vermogen. Financiële zorgen en leven in armoede kunnen bijdragen aan uitval op het werk of op school. Dit kan leiden tot problemen op meerdere levensdomeinen, zoals gezondheidsproblemen. Door het stimuleren van financiële zelfredzaamheid en arbeidsparticipatie ondersteunen we bij het voorkomen en tegengaan van armoede en schulden. Dit betekent dat we het huidige percentage uitstroom naar werk tenminste willen behouden. We zetten in op de bestrijding van armoede. Dit doen we door preventie en het bieden van inkomensondersteunende minimaregelingen en schulddienstverlening. 'Participatiewet in Balans' gaat waarschijnlijk in op 1 januari 2026. Dit is geen nieuwe wet maar een wijziging van de huidige Participatiewet. In de 'Participatiewet in Balans' staat vertrouwen, de menselijk maat en vereenvoudiging centraal. We verwachten in 2026 een lichte stijging van het aantal bijstandsgerechtigden. Dit komt voornamelijk door de instroom van statushouders. | |
Sociale uitkeringen en re-integratie | |
Nadeel € 109.000 Wet van School naar Duurzaam werk Sociale Recherche | |
Sociale werkvoorziening WAA (Werkvoorzieningschap Aanvullende Arbeid) | |
Nadeel € 64.000 | |
Armoederegelingen | |
Nadeel € 115.000 Lokale armoedevoorzieningen | |
Schulddienstverlening | |
De schulddienstverlening van de gemeente Beesel is erop gericht schulden en/of financiële problemen van inwoners te voorkomen, beheersbaar te houden of op te lossen. Het doel hierbij is dat inwoners duurzaam financieel zelfredzaam zijn. Dit betekent dat we ondersteuning bieden door vroegsignalering, budgetbeheer, budgetcoaching en schuldhulpverlening. In 2026 verwachten we een lichte stijging van de inzet op preventie, vroegsignalering en budgetcoaching. Hiermee voorkomen we een stijging van zwaardere zorg. Het beroep op zwaardere, verplichte zorg zoals schuldhulpverlening neemt licht af. | |
Middelen Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) | |
Laaggeletterdheid kent grote nadelen zoals werkloosheid, problemen met gezondheid, het goed kunnen omgaan met en op orde kunnen houden van de financiën en vaak ook taalachterstanden bij kinderen. Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving is het van belang om laaggeletterdheid aan te pakken. In 2026 gaan we samen met de regio op basis van het nieuwe beleidsprogramma 2026-2030 aan de slag met de uitdagingen en kansen die er nog liggen. Belangrijke onderdelen in het beleidsprogramma zijn onder andere het bereik van de NT1 doelgroep en de verbinding met de arbeidsmarkt. In nauwe verbinding met de lokale partners, waaronder de bibliotheek, gaan we in lijn met het regionale beleidsprogramma met concrete acties aan de slag om bewustwording te vergroten en een verbetering van de basisvaardigheden te realiseren. | |
Subdoel 2.5.2: Inburgering: Inburgeringsplichtigen bereiken het voor hen hoogst haalbare taalniveau (liefst B1), in combinatie met een vorm van participatie (onderwijs, werk) | |
Meedoen naar vermogen betekent dat we nieuwkomers begeleiden om te integreren en te activeren. We zijn ervan overtuigd dat tijd en energie investeren in mensen die nieuw zijn in onze gemeenschap, bijdraagt aan het welbevinden van het gezin/de persoon in kwestie en zijn/haar nieuwe omgeving. Dit doen we op basis van de Wet Inburgering. De regie en verantwoordelijkheid van het inburgeringstraject ligt bij de gemeente. We helpen nieuwkomers op een passende manier op weg naar het beheersen van taal, zelfredzaamheid en (arbeids)maatschappelijke participatie. De definitieve taakstelling voor 2026 was bij het opstellen van de begroting nog niet bekend. We gaan uit van minimaal eenzelfde taakstelling als 2025. | |
Opvang ontheemde Oekraïners | |
Ook in 2026 blijven we de vijf bestaande gemeentelijke opvanglocaties (GOO) voor Oekraïense ontheemden in stand houden. De Europese Unie heeft de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) voor Oekraïense ontheemden in juli jl. verlengd tot en met 4 maart 2027. In lijn hiermee worden ook de huurovereenkomsten van onze gemeentelijke opvanglocaties met een jaar verlengd, zodat deze gelijklopen met de verlengde RTB-periode. De financiële regeling rondom de opvang wijzigt jaarlijks. In december ontvangen we duidelijkheid over de nieuwe bekostigingsregeling voor het komende jaar. De lange termijnplannen van het kabinet met betrekking tot de opvang van Oekraïense ontheemden blijven vooralsnog onduidelijk. Met de recente val van het kabinet laat duidelijkheid over het toekomstige beleid nog langer op zich wachten. Ondertussen zien we dat Oekraïense vluchtelingen steeds actiever deelnemen aan de lokale gemeenschap in Beesel. Dat is begrijpelijk, aangezien een deel van hen inmiddels ruim drie jaar in onze gemeente verblijft. |